ZNÁTE ZDRAVÝ TALÍŘ?

Už jste slyšeli, že naše strava by měla být vyvážená? A dovedete si to představit? Tak Zdravý talíř, to je přesně ono. Už z názvu vyplývá, že je to talíř plný tělu prospěšných potravin, ale především je to geniální pomůcka pro ty, kteří chtějí jíst a žít zdravě. Zdravý talíř pomůže všem, kteří si lámou hlavu nad tím, kolik čeho mohou za den sníst a trápí se vážením, nebo jiným odměřováním porcí a počítáním kalorií. Pomůcka Zdravý talíř vám na reálném talíři zobrazuje poměr jednotlivých živin – zeleniny, ovoce, bílkovin, sacharidů a tuků, a zároveň je flexibilní v tom jakou konkrétní potravinu si z dané skupiny zvolíte.

Polovina denní spotřeby jídla by mělo být ovoce a zelenina, přičemž zelenina tvoří větší část. Z obrázku je také zřejmé, že bychom měli volit zeleninu a ovoce barevné, aby náš talíř byl pestrý nejen na pohled, ale abychom si zajistili přísun celé palety vitamínů, minerálů a tzv. fytochemikálií. Což není nic nebezpečného, naopak se jedná o rostlinná barviva, která našemu organismu velice prospívají. Další moje rada se týká výběru zeleniny a ovoce – dávejte přednost sezónním druhům, ale to už je asi nošení dříví do lesa, to už dnes každý ví!

Bílkoviny a mnohými tolik zatracované sacharidy tvoří druhou polovinu talíře. Bílkoviny i sacharidy mají jedno společné – dodávají našemu tělu energii a tak se nevyplácí, když je ze svého talíře dlouhodobě vynecháte. V první řadě vás budou vás trápit chutě na sladké a únava bude váš nejlepší kamarád.  Ani jedno ani druhé vás rozhodně nepotěší.

Důležitý bezesporu také je výběr konkrétních potravin. Nejsem zastáncem žádného výživového směru, ale musím konstatovat, že je vhodné, abyste dávali přednost rostlinným zdrojům bílkovin. A nabídka je skutečně bohatá – různé druhy a barevné odrůdy fazolí a čočky, cizrna, ořechy a semínka. To všechno jsou potraviny, které velice obohatí váš jídelníček a jsou mimo jiné také zdrojem kvalitních bílkovin. Rostlinné bílkoviny doplňujte vhodnými živočišnými bílkovinami – vejce, mléčné výrobky, ryby a maso.

Čas od času se některá z potravin dostane na pranýř zdravého stravování. Dlouhodobě zde stojí tuky a oleje, přestože na Zdravý talíř rozhodně patří a jsou nedílnou součástí zdravého stravování. Velice důležité však je zvolit si ty správné a nepřekračovat jejich množství. Obrázek nabízí ty nejvhodnější zdroje jako například ořechy, semínka, mořské ryby a olejnaté plody a já bych doplnila také stále více oblíbené avokádo. Vhodné je také kvalitní máslo a za studena lisované oleje.

Věřím, že jsem vám Zdravým talířem pomohla orientovat se lépe v problematice zdravého stravování.  Pokud ne a stále tápete, použijte kontaktní formulář a napište mi.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *