ZIMA NEKONČÍ, DEJTE SI ZAHŘÍVACÍ POTRAVINY.

V době vrcholící zimy se často objevují články a rady, jak se chránit před nachlazením a chřipkou. Kromě správného zimního oblečení, je dobré zahřát se i potravinami, které mají zahřívací účinky na náš organismus. Ano, potraviny, které vás zahřejí, skutečně existují a není to čaj s rumem, nebo starý známý svařák.

Zahřívací potraviny nejenže dokáží zvýšit teplo v lidském organismu, zároveň zrychlují metabolismus a dochází tak k rychlejšímu spalování, a tak přestože v zimě více jíme, neprojeví se to na naší postavě. Potraviny, které nás zahřejí, mimo jiné obsahují silice a aromatické látky, mají málo vody a vysoký obsah zeleného barviva chlorofyl.

Čím se tedy můžeme v zimě zahřát:

  • Dopřejme si potraviny s vysokým obsahem hodnotných bílkovin. Hovězí maso z bio chovů a zvěřinu, tučné ryby, luštěniny, ořechy a semínka.
  • Zahřívací efekt patří všem celozrnným obilovinám, ale zdůrazním především bulgur, kroupy a pohanku.
  • Ovoce a zelenina rozhodně patří do zdravého jídelníčku ať je léto nebo zima. V zimě bychom však měli vybírat hřejivé druhy ovoce a zeleniny. Patří k nim zejména ty, které u nás dozrávají a jsou díky vlastní trvanlivosti dostupné i v zimních měsících. Je to veškerá kořenová zelenina, zelí, kapusta, kadeřávek a křen. Při přípravě zimních zeleninových pokrmů můžeme použít i mraženou zeleninu. Mám na mysli třeba mražený špenát, který je zdrojem už zmíněného chlorofylu.
  • Na první pohled se může zdát, že zimní nákupní koš nenabízí mnoho možností k přípravě pestrého chuťově bohatého jídla. A není to pravda. Zahřívací koření dodá jídlu nejen vůni a chuť, ale kromě hřejivých účinků nám poskytne i preventivní péči při ochraně proti chřipce a nachlazení, pomůže při zažívacích problémech a většina je označována jako přírodní afrodiziaka. Vanilka, kardamon, skořice, hřebíček a badyán by rozhodně neměly chybět při přípravě sladkých dezertů a kaší nebo teplých zimních nápojů. Další zahřívací koření zázvor, kurkumu, pepř a chilli zase naopak používejte při pečení masa nebo zeleniny, dochucujte jimi husté polévky a luštěninová jídla.

Na závěr ještě rada, která je asi zbytečná, ale neodpustím si ji! Teplé jídlo je v zimě základ, tak zapomeňte na studené zeleninové saláty, ale můžete je nahradit kvašenou zeleninou picles. Dávejte si teplé kaše a pudinky z obilovin, husté polévky nebo vývar a nezapomeňte na dostatek teplých nápojů

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *