ZDRAVÝ TALÍŘ.

Obrázek Zdravý talíř je pro mě nenahradiltelnou pomůckou, jak naučit lidi správně jíst. Je velice jednoduchý, názorný, variabilní a vyhovuje všem výživovým směrům, věkovým kategoriím a lze ho nastavit na konkrétní životní podmínky každého z nás. A tak mi nedá, i když jsem o něm před časem už psala, abych ho znovu nepřipomněla. Jak to tedy vlastně funguje!.

Talíř rozdělený do jednotlivých částí názorně ukazuje

  • jaké výživové složky – zelenina, sacharidy, bílkoviny a tuky patří na náš talíř
  • v jakém poměru bychom si tyto živiny měli dopřát. Když budu konkrétní, tak ti, kteří chtějí redukovat svoji váhu by měli na talíři mít vždy nejvíce zeleniny. Lidé, kteří mají fyzicky náročnou práci by si měli naložit více bílkovin, zatímco ti, kteří při práci používají především hlavu potřebují hlavně kvalitní sacharidy
  • z obrázku talíře je také zřejmé, jak velkou porci zeleniny, bílkovin a sacharidů bychom měli sníst  a nemusíme se zdržovat vážením nebo jiným odměřováním potravin. Jednoduše je to vyčleněná část talíře
  • a nakonec, a to už je velice individuální věc každého z nás, záleží na tom jaké konkrétní potraviny použijeme. Uvedu několik příkladů.  “kancelářský vegeratián” bude mít na talíři jiné zdroje bílkovin, než masožravec. Třicetiletá těhotná žena se bude stravovat jinak než stejně stará sportující, v kanceláři pracující žena atd. Podle talíře lze také skvěle sestavit jídelníček pro dětí, lidi pokročilé věkem a nebo třeba pro ty z nás, které zároveň se stravou chtějí pečovat o svou krásu – zdravé vlasy a pěknou pleť. Pochopitelně velice záleží na kvalitě a zdroji potavin.

Ve srovnání s výživovou pyramidou má talíř přidanou hodnotu v tom, že je naprosto čitelný jaké množství a v jakém poměru jednotlivých živin znamená zdravé stravování. Když bych měla vyzdvihnout klady talíře oproti pyramidě, určitě bych uvedla právě tuto názornost. O negativech marně přemýšlím…i když jedno bych asi našla. Klienti, kteří se mnou hubnou, mají někdy problém najít vhodnou velikost samotného talíře. Věčné dietářky, které jsou zvyklé pravidelně hladovět, aby zhubly, by si nejraději dávaly své porce na dezertní talířky. Naproti tomu jedlíci, kteří se ke své nadváze statečně projedli, by nejraději jako vzor talíře zvolili ten veliký na italskou pizzu. To ale není chyba zdravého talíře.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *