Podzim je tady, změňte šatník a jídelníček.

Nedávno začal kalendářní podzim a nám nezbývá, než to vzít na vědomí – večer si dříve rozsvítit a venkovním teplotám přizpůsobit šatník, botník a jídelníček. Zahřát se můžeme nejen svetrem navíc a teplým čajem, to ví každý, ale také změnou potravin, které se objeví na našem talíři. Právě teď je totiž potřeba chytře změnit jídelníček a připravit se na zimu. Vhodně zvolené a připravené jídlo nás nejen zahřeje, ale dodá nám potřebnou energii a pomůže připravit se na období „rýmeček“ a nachlazení.

Na podzim vše dozrává, sklízíme a jíme to, co se v přírodě urodilo. Vytváříme zásoby na zimu, a to jak v našich spížích a sklepech, tak v našem těle. Teď určitě zbystřily všechny dietářky a ti z vás, kteří vědí, že podzim je také doba velice snadného nabírání a ukládání tuků. Co tedy s tím? Držet dietu je nanic. Zkuste to tentokrát jednoduše, jde to i v tomto období hojnosti. Jezte to, co vyrostlo a uzrálo u nás. Dávejte přednost zelenině, ovoci a potravinám, které dokáží organismus zahřát, a hlavně se řiďte heslem „všeho s mírou“.

Co nám tedy příroda v našich zeměpisných podmínkách na podzim nabízí?

Kulatá a především barevná zelenina jako dýně, červená řepa, zelí, cibule, kapusta, stejně tak mrkev, petržel a celer to je to pravé na podzimním stole. Zeleninu je nyní lepší péci, vařit, nebo restovat. Syrovou zeleninu nemusíte zcela zavrhnout, ale mělo by jí být určitě méně než v létě a pokud se bez ní skutečně neobejdete, dopřejte si zeleninový salát, ale zároveň si připravte čaj z čerstvého zázvoru a tak vyvážíte teplotní rozdíly.

Ovoce vybírejte raději sezónní, jablka, švestky, hrozny, hrušky. Je vhodná doba připravit si domácí sušené ovoce, které má také velkou prohřívací schopnost, nebo uvařit švestková nebo hrušková povidla, která jako jediná připravíte jednoduše a bez použití cukru nebo jiných sladidel. Ze švestek a hrušek si můžete velice rychle a snadno připravit tzv. rozvar. Stačí ovoce povařit, až získá kašovitou koenzistenci, můžete přidat skořici, badyán, hřebíče. Rozvar uchováte v uzavřené nádobě v lednici a můžete jím dochucovat ranní obilné kaše, pudinky nebo ho jíst samotný s praženými ořechy nebo semínky. Nejenže si pochutnáte, ale prospějete i svému zažívání.

Nezapomeňte v tomto období na luštěniny, které jsou velice cenným zdrojem snadno stravitelných bílkovin. Kromě oblíbených luštěninových polévek vyzkoušejte luštěninové pomazánky nebo saláty.

Ke snídani nebo jako dezert jsou velmi vhodné obilné kaše. Ty nemusí být jen z ovesných vloček, jak je nejběžnější, ale třeba z jáhel, špaldy, rýže, bulguru, pohanky nebo quinoy. Jsou ideálním pokrmem, který zasytí, zahřeje a doplní spoustu živin. Stejně lze upéci i dezert z jáhel nebo nákyp z některé ze jmenovaných obilovin. Doplnit je můžete semínky, ořechy a dosladit medem, nebo ovocným sirupem.

Neváhejte a hojně používejte štiplavé koření a bylinky, například skořici, zázvor, pepř, česnek, křen a šalvěj. Ostrá chuť, kterou všechny tyto potraviny mají, rozproudí energii, zahřeje nás a zamezí množení bakterií.

„Jezte zdravě, ale neodbývejte se“ – to by mohlo být krédo podzimního jídelníčku:-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *