MÁME TADY BŘEZEN…

A to je doba, kdy začínáme detoxikovat (hrozné slovo!!), odlehčovat, hubnout do plavek…jednoduše začínáme jinak jíst. Možná vás dnešní téma překvapí, ale nebudu psát o detoxu, ani o klíčení všeho možného, i když jsou to témata ryze jarní. Dnes bude článek o luštěninách.

Luštěniny jsou totiž stejné jako jaro. Jsou pestré chuťově, výživově i barevně. Dokonale nahradí v jídelníčku maso a obsahují velké množství vlákniny. To jsou vlastnosti na jaře velmi vítané. Odlehčíme organismu bez toho, že bychom hladověli a zároveň si v sobě trochu uklidíme po zimním hodování.

Další nespornou výhodou luštěnin je obsah vitamínů a minerálů, které potřebujeme po zimě doplnit. Naopak neobsahují žádný cholesterol a mají minimum tuků. A co víc, příprava luštěnin není žádná věda a odměnou nám bude pestrý, zdravý jídelníček plný nevšedních kombinací a dobrot. Stačí si jen osvojit pár pravidel, aby příprava nebyla dlouhá, luštěniny byly dobře stravitelné a abychom mohli mezi lidi.

Základem je namáčení. Podstatně tak zrychlíte čas vaření a snížíte riziko nadýmání. Některé druhy dokonce namáčení nevyžadují. Abyste byli dokonale v obraze jak na to, mrkněte na stránky www.countrylife.cz, kde nejdete přehlednou tabulku pro namáčení a vaření luštěnin. Rozhodně ale nemusíte stát u hrnce se stopkami, a když večer namočíte – ráno uvaříte, nebo naopak, určitě nic nepokazíte. Co ale důležité je, slít vodu, ve které jste namáčeli, luštěniny dobře propláchnout a vařit v osolené vodě. Můžete přidat saturejku, tymián nebo mořskou řasu. To ale záleží na vaší chuti a zásobách a taky na tom, co budete z luštěnin připravovat. Pokud chcete upéct cizrnovou buchtu, tak řasy nebudou to pravé ořechové.

Nooo, a to jsem se nenápadně dostala k tomu, co všechno můžete z luštěnin připravit. Je toho skutečně hodně, určitě si vybere každý a co víc – pochutnáte si!!

  • Na prvním místě jsou asi polévky. Co druh luštěniny, to polévka, a nakonec si můžete dopřát tzv. hrstkovou, kam dáte od každého něco a zeleninu jako vitamínový bonus
  • Luštěniny můžete zapékat s těstovinami, se zeleninou, s obilovinami
  • Skvělé jsou jako součást jarních zeleninových salátů
  • Určitě znáte humus, cizrnovou pomazánku, ale připravit si ji můžete i z jiných druhů luštěnin a doplnit třeba pečenou zeleninou
  • No a nakonec, kdo by si k odpolední nedělní kávě nedopřál fazolové brownies

A kdyby vám náhodou došla inspirace, tak mrkněte na můj insta, tam nějaká jídla z luštěnin určitě najdete. Krásný březen a dobrou chuť!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *