KVĚTEN NA TALÍŘI.

S květnem nepřichází jen všude přítomná vůně rozkvetlých stromů a dobrá nálada z krásného počasí, ale květen také obohatí sortiment čerstvé sezónní zeleniny.

V plném proudu je sklizeň chřestu. Já vím, že už jsem o něm psala…a několikrát, ale je to moje srdeční záležitost, tak to dnes rozhodně není naposledy!

V květnu začíná krátká sezóna čerstvého hrášku. Sladké světle zelené kuličky obsahují velké množství vlákniny a bílkovin. Velice rychle a na dlouho vás zasytí a pomáhají regulovat hladinu vysokého krevního cukru. Kromě toho mladý hrášek obsahuje hodně vitaminu C, vitaminy B1, B2 a B3 a karoteny. Z minerálů zmíním hořčík a vápník. Tedy vše, co potřebujeme po zimě doplnit pro zdraví, krásu a dobrou náladu.

Z hrášku je výborná třeba krémová polévka, nebo pomazánka, o které jsem nedávno psala a přiznávám, že je to můj letošní jarní favorit!

Začátkem května se objevuje čerstvý špenát. Špenátové listy nemají rády vysokou teplotu. Na záhoně rychle vyrostou do květu a tepelnou úpravou v kuchyni zase přicházejí o velkou část kyseliny listové a vitamínů. Proto ho stačí jen krátce spařit, nebo si připravte salát ze špenátových listů a ředkviček. Barevně ho můžete doladit žlutou kukuřicí nebo cizrnou.

Špenát se dostal na seznam zdravých potravin především díky Pepkovi námořníkovi a jeho svalům. Jak se ukázalo, byla historka o obsahu železa ve špenátu stejně nadhodnocená, jako Pepkovy svaly. Pravdou ale zůstává, že špenát příznivě působí na cévní soustavu, zpevňuje kosti a zuby, posiluje vlasy a nehty a napomáhá trávení. Podporuje navíc krvetvorbu a pomáhá proti stresu.

Na jaře se na farmářských trzích stále častěji objevuje mangold. Je to zelenina velice podobná špenátu, dá se také podobně upravovat, ale její chuť je jemnější a na rozdíl od špenátu je zdrojem velice důležitého rutinu, který chrání cévy. Vyzkoušejte skvělou chuť mangoldu třeba ve slaném koláči.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *